اهداف و وظایف دفتر امور روستایی و شوراها
:
1-مطالعه و بررسی وضع روستاها از نظر تاسیسات
و تسهیلات رفاهی به منظور شناخت و تعیین نیازهای مالی و خدماتی روستاها استان.
2-همکاری با واحد های ذی ربط در وزارت کشور
و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تهیه و تنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین
الویت های طرح های عمرانی در روستاها .
3-بررسی طرح های عمرانی روستاها برای
استفاده از اعتبارات وزارت کشور و همچنین طرح هایی که از محل اعتبارات عمرانی کشور
انجام می گیرد باهمکاری دفتر فنی استانداری.
4-اقدام در مورد راهنمایی شورای اسلامی ده و
واحدهای عمران روستایی به منظور پیشرفت برنامه های عمرانی با استفاده از خود یاری
و مشارکت مردم .
5-نظارت بر برنامه ها ی عمرانی و گزارش گیری
مستمر از نحوه اجرای مصوبات ، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی روستاها
و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم عند اللزوم اعلام عدم پیشرفت آنها به واحدهای
استانی دستگاههای اجرایی مربوطه به منظور رفع موانع با همکاری دفتر فنی .
6-هماهنگی با دستگاههای مربوطه در تدوین طرح
های توسعه اقتصادی بر اساس استعدادهای مناطق ، به منظور توسعه سرمایه گذاری علی
الخصوص در زمینه گردشگری ، صنایع کوچک و تبدیلی وصنایع مرتبط با بخش کشاورزی .
7-انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاههای
مربوطه ، بانک ها وموسسات مالی به منظور پرداخت کمک های فنی و اعتباری ، تسهیلات
قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی وتهیه گزارش عملکرد اقدامات
اشاره شده .
8-همکاری با واحدهای استانی دستگاه های
اجرایی ذیربط و واحدهای تخصصی در استانداری به منظور بررسی و شناسایی راهکارهای
اجرای عملیاتی : 1- ساماندهی و تشویق مهاجرت معکوس به روستاها 2- فعال سازی تشکل
های مردمی و خیرین و بخش خصوصی درزمینه انجام فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و اجرای
پروژ ه های عمرانی و طرح های اشتغال زا در مناطق روستایی ، رشد وتوسعه کار آفرینی
و ایجادمشاغل جدید از طریق انجام آموزش های مهارتی و کاربردی متناسب با نیازهای هر
منطقه 3- رفع نیازهای آموزشی در زمینه دینی ، تربیتی ، علمی ، فرهنگی ، اجتماعی و
ورزشی در روستاها و پیگیری اختصاص منابع و امکانات مورد نیاز جهت تقویت روحیه خود
باوری ، خود اتکایی و عزت نفس در روستاییان .
9-توسعه خدمات بهداشت عمومی در سطح روستاها
با همکاری دهیاران و واحدهای استانی دستگاههای اجرایی در خصوص پوشش کامل خدمات
بهداشتی و درمانی در روستاها و تهیه گزارشات از روند اقدامات مربوطه به توسعه بیمه
های سلامت ، تامین اجتماعی و سایر خدمات بیمه ای در روستاهای استان .
10-نظارت بر اقدامات دستگاههای متولی حفظ
محیط زیست و بهداشت عمومی روستاها در چهارچوب قوانین موجود.
11-نظارت بر واحدهای استانی دستگاههای
اجرایی ذیربط در زمینه اجرایی طرح های به سازی و نوسازی ساختار کالبدی محیط و
مقاوم سازی مسکن روستایی و اجرای طرح های مصوب روستایی.
12-تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با
خطرات ناشی از حوادث غیر مترقبه و ارائه به اداره کل مدیریت بحران جهت تخصیص
اعتبارات لازم .
13-بررسی و اظهار نظر در مورد مصوبات شورای
روستا در مورد برنامه های عمرانی از نظر مالی و اعتباری و همکاری با واحدهای ذی
ربط در نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاریهای استان.
14-برنامه ریزی وپیگیری در خصوص تشکیل
دهیاریها بر اساس قوانین و مقررات مربط با کمک و همکاری فرمانداری ها و بخشداری
های استان .
15-ابلاغ قوانین و دستور العمل های مربوط به
دهیاریها به فرمانداران و واحدهای استانی دستگاههای اجرایی .
16-پیگیری تهیه طرح های روستایی با کمک
دهیاران و تصویب مراجع ذی ربط استانی .
17- ابلاغ برنامه ها و اهداف توسعه روستایی
به فرمانداران و بخشداریها و دهیاریها .
18-پشتیبانی در زمینه تامین و تجهیز
دهیاریها و هماهنگی های لازم دراین زمینه با واحدهای استانی دستگاهای اجرایی و
پیگیری تامین ماشین آلات عمرانی و خدماتی روستا از سوی واحدهای ذی ربط.
19-همکاری با واحدهای مسول در بررسی تعرفه
های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری و شورای اسلامی روستا و پیگیری انجام
مراحل قانونی جهت تایید و ابلاغ برای اجرا.
20-همکاری با واحدهای استانی دستگاه های
اجرایی و واحدهای ذی ربط در استانداری به منظور تهیه بانکهای اطلاعاتی ، جمع آوری
اطلاعات وتنظیم گزارشات مرتبط باتغییرات شاخص های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و
زیر بنایی روستاهای استان و کنترل مستمر تغییرات این شاخص ها و بروز رسانی بانک
اطلاعات دهیاریها و شورای های اسلامی روستا.
|